Servicedesk agent

Ett utbildningsprogram för dig som vill ta klivet in i IT branschen.

Det saknas idag flera tusen supporttekniker inom IT-branschen. Ta chansen till ett nytt jobb och nya erfarenheter!

Utbildningen är framtagen i samarbete med Cornerstone, Nordens största IT-utbildningsföretag.

Tack vare vårt unika samarbete med Cornerstone erbjuds du ett utbildningsprogram där du får lära dig om Azure, Microsoft 365, ITIL med mera. Du kommer att få stöd från kursledare, tid för labb samt certifiera dig inom en Microsoft teknologi.

Under den sex veckor lärarledda utbildningen har du en mentor vid din sida som stöd.

Utbildningens innehåll i korthet:

$

Azure Technical Fundamentals

$

ITIL v4

$

Värdeskapande Support och Service

$

Microsoft 365

$

Windows 10

$

Network Fundamentals

$

Certifiering inom Microsoft teknologi

Praktisk information

Datum: 2023-09-25 – 2023-11-03

Utbildningsort: Stockholm, Klassrum

Arbetsort: Stockholm

Första arbetsdagen: 2023-11-06

VECKA 1VECKA 2VECKA 3VECKA 4VECKA 5VECKA 6
Intro / Network fundamentalsx
Windows 10xx
Azure fundamentals / Certifieringx
Microsoft 365x
ITIL v.4 / Värdeskapande Service och Supportx
Examenx

Ansökningsprocessen

Ansökningsprocessen startar med urvalstester, däremot är det alltid din kognitiva förmåga samt din motivation som avgör om du blir erbjuden en plats eller inte.

För att söka till programmet måste du vara över 18 år och ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Inga andra förkunskaper krävs.

1. Gör urvalstester online

Du kommer att starta din ansökan med urvalstester som sker online, testerna mäter dina personliga och logiska förmågor. Vi återkopplar om du klarat de första testerna och därefter redo för nästa steg.

2. Klarade du testerna? Skicka in CV och motivationsbrev

Om du klarade de första testerna ber vi dig skicka in ett CV samt motivationsbrev. Motivationsbrevet kommer att ha en avgörande betydelse i denna process då vi enbart söker väl motiverade individer.

3. Intervju

Går man vidare så bokar vi in en längre intervju för att undersöka dina personliga egenskaper.

4. Avtalssignering

Grattis, du har nu en plats på ett av våra åtråvärda program.

Villkor

Vi på msemploy vill underlätta för fler människor att ta klivet in IT branschen och då har vi valt att stå för hela utbildningskostnaden.

Utbildningen är kostnadsfri men leder till en utbildningsskuld som uppstår efter avklarad examen. Den arbetas av med en sjättedel per månad under konsultuppdragets första sex månader, inget dras från lönen.

Mer information om utbildningsskulden

Utbildningsskulden aktiveras om man hoppar av utbildningen i förtid utan giltig anledning alternativt om man avbryter konsultavtalet och tar uppdrag eller anställning utanför msemploys nätverk. Man blir då återbetalningsskyldig för kvarvarande belopp. Vi garanterar en anställning som konsult hos oss när du är klar med utbildningen, under förutsättning att du blir godkänd och får ditt examensbevis. Utbildningen och anställningen är placerad i Stockholm. Under utbildningen får man inte lön och den är inte CSN-berättigad.

Vad gör en support agent?

Här kan du läsa mer om arbetsuppgifter, lön och framtidsutsikter.

Så vad gör en supporttekniker? Supporttekniker arbetar med att ge hjälp över telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner eller system.

Du arbetar både med att hjälpa de som behöver stöd med att använda datorprogram och du löser fel i programmen eller datorerna. Genom att ställa frågor ringar du in vad som orsakar problemen och lotsar sen användaren fram till möjliga lösningar.

Arbetsuppgifter

En supporttekniker kan jobba i antingen en help- eller servicedesk och hjälper människor att lösa tekniska problem.

Jobbar supportteknikern i en helpdesk så ligger fokus på att supportera kollegor internt. I en servicedesk arbetar teknikern istället gentemot kund med support och systemstöd till en produkt som de själva levererar.

Under en vanlig dag kan supportteknikern göra allt ifrån att installera en ny programvara på sina kollegors datorer till att hjälpa en kund med ett tekniskt problem över telefon.

Vem passar som supporttekniker?

Många som börjar jobba inom supportyrket har ett stort personligt intresse av IT. Rollen som supporttekniker är en vanlig väg in i IT-branschen. Det går att jobba i både 1st line, 2nd line och 3rd linesupport. Nivåerna indikerar hur tekniskt komplexa ärendena är som supportteknikern hanterar – ju högre upp i supportkedjan desto mer komplexa problem. Så när en kollega eller användare stöter på ett hinder kommer personen först att få kontakt med en 1st line supporttekniker som vid behov eskalerar, alltså skickar vidare, ärendet till de mer seniora kollegorna i en 2nd och 3rd linesupport.

Vanliga arbetsuppgifter för en supporttekniker
  • Hantera och lösa inkommande ärenden via telefon, mejl och fjärrstyrning
  • Felsökning av dator, mobil, skrivare och annan teknisk utrustning (inom t.ex. hårdvara, mjukvara, applikationer och nätverk)
  • Hantera nätverk (switch, router och brandväggar) och molnlösningar som Office365
  • Ta hand om driftstörningar
  • Ansvara för patchning, mjukvarudistribution, kontohantering i Active Directory
  • Installera nya program och applikationer
Specialiseringar och fördjupningar

Det finns några olika vägar att gå som supporttekniker.

Om du gillar tekniken och brinner för problemlösning kan du fördjupa din tekniska kompetens och avancera till 2nd och 3rd line support. Du kan även gå mot en mer koordinerande eller administrativ roll som till exempel incident manager.

Är det istället människor ditt hjärta bultar lite extra för kan du också rikta ditt fokus mot ledarskap och axla en roll där du får ha ansvar för ett eget team och hjälpa dina medarbetare att växa.

Lönenivå

Lönenivåerna ser väldigt lovande ut; erfarenhet, kompetensområden och certifieringar avgör din löneutveckling.
Nedan är generella lönenivåer man kan förvänta sig vid start utan erfarenhet och vidare avancemang.

Kommande program

$

Projektledning

$

Systemutveckling

$

IT-Infrastruktur

$

Lösningsarkitektur

Vårt mål är att leverera proffs med kvalitetsstämpel. Vilket är möjligt tack vare ett unikt samarbete med vår utbildningspartner Cornerstone.

Vår vision är att främja individens karriär och stänga kompetensgap på arbetsmarknaden. Vi kan göra skillnad på riktigt med hjälp av vår erfarenhet, kunskap och unika koncept.